Valg av Kajakk

Skodde 1.jpg
Test av kajakker

For å finne den kajakken som egner seg best for denne turen vil jeg teste flere typer båter. Her vil jeg gi dere et innblikk i hvordan jeg tenker og hvilke erfaringene jeg gjør meg under testingen. Jeg vil også belyse de avgjørende faktorene for mitt endelige valg.  

 

Jeg har drevet aktivt med konkurransepadling siden 2003. Denne bakgrunnen gjør at jeg har en god balanse, styrke og utholdenhet i kajakken. Spesielt når det dreier seg om padling innaskjærs. 

Til daglig trening har jeg i alle år padlet i Nelo sine konkurransekajakker, nærmere bestemt Nelo Quattro, som med sine 41cm over ræven glir fantastisk godt i vannet.

Til en kajakktur langs norskekysten er den derimot helt ubrukelig. Den finnes ikke sjødyktig og har minimalt med lastekapasitet. Derfor blir det nødvendig å finne en kajakk som jeg føler meg trygg og stabil i ytterskjærs. Den må ha god nok lastekapasitet til alt av utstyr jeg har behov for underveis. I tillegg er det viktig at jeg har en noenlunde komfortabel sittekomfort i båten. Sist, men ikke minst må båten være solid bygget og kunne tåle røff bruk over tid. 

IMG_0177.jpg
IMG_0154.heic
Norse Duva

Sommeren 2021 padlet jeg for første gang en tur i havkajakk. Turen ble padlet i en Norse Duva som jeg fikk låne av Morten Ivarsen. Ferden gikk fra Jørpeland utenfor Stavanger, til Fana Kajakklubb i Bergen.

Det var en vond opplevelse. Dette var riktignok ikke bare båten sin skyld, men også det faktum at jeg ikke hadde gjort de nødvendige forberedelsene for å sikre at rumpe og rygg var godt nok polstret. Det var rett og slett en del av setet i båten som boret seg inn i ryggen min, og gjorde hver eneste kilometer ubehagelig. 

Selve båten derimot gled greit gjennom vannet. For en konkurransepadler var det ingen wow-faktor å spore. Men når båten kun er 495cm lang og 58cm bred, så kan man ikke forvente de største hastighetene. Det brede skroget gjør den derimot meget stødig i bølger, noe som kan komme godt med når man beveger seg yttaskjærs langs kysten.

Hastighet: 

Fullastet er Norse Duva ikke en spesielt rask havkajakk. Men den glir greit gjennom vannet med minimal innsats. Selv lå jeg uten anstrengelser på 6:30min/km (9,2km/t) i gode forhold, og 7:30min/km (7,7km/t) i dårlige forhold. 

Komfort:

Som nevnt over, var jeg ikke veldig fornøyd med sitekomforten i Norse Duva. Hadde den vært optimal kunne jeg kost meg mye mer på padleturen. Men med små justeringer på setet, så er det nok mulig å få denne til å bli meget komfortabel!

Lastekapasitet:

Lastekapasiteten var i det minste laget, og jeg følte aldri jeg hadde noe særlig god plass til å bunkre opp alt jeg trengte. Volumet sies her å være på 153L, fordelt på 59L i fremre skott, og 94L i akterskottet.​ 

Stødighet:

Med sine 58cm er det ingenting å si på stødigheten til Norse Duva. Personlig har jeg lite erfaring med padling i åpen sjø, så der var jeg til tider litt ''shakey''. Men det kommer nok mer av en mental sperre enn selve båten.

Ror:

Roret på Norse Duva var litt for lite responsiv når man virkelig skulle styre mye, eller ønsket å surfe på en bølge.

Byggekvalitet:

Så vidt meg bekjent får man ikke denne båten i stort annet materiale enn glassfiber. Det er et helt greit materiale som er lett og stivt til vanlig bruk, men man må behandle den med stor varsomhet når man feks skal dra båten på land hvor den i situasjoner er utsatt for punktvis trykk fra undersiden.

Båtene til Norse fås blant annet hos Aktiv Fritid

IMG_3596.heic
IMG_3704.HEIC
Stellar S18R

Etter å ha gjort en del research på forhånd, har jeg funnet ut at det er denne båten jeg mest av alt ønsker å bruke på tur. Det skal være den raskeste havkajakken på markedet. Her har jeg har mulighet til å sitte med samlete ben og den har et ror som styres med pedaler på samme måte som i en surfski. 

Med en lengde på 548cm, og en bredde på 51,2cm, er dette et potensielt fartsmonster når det kommer til havkajakk. Ulastet og uten særlig innsats får jeg den på stille vann enkelt til å skli avgårde i 6:00min/km (10km/t). Med litt mer innsats og teknikk går den også ganske enkelt i 5:30min/km (11km/t), uten at det koster særlig med krefter. Først når man nærmer seg 5:00min/km (12km/t) begynte jeg å måtte jobbe litt ukomfortabelt mye for kilometerne. Toppfarten på stille vann var på hele 3:40min/km (16,4km/t)!

 

Disse hastighetene var riktignok med en ulastet båt på 16kg.

Stellar leverer båten i fire forskjellige materialer avhengig av hva man har behov for. Jeg er avhengig av at båten jeg velger er så lett som mulig, men samtidig kan dras fullastet opp på steiner med ujevne kanter. Derfor kommer jeg til å velge Multi-Sport-versjonen på 17,8kg. Denne skal tåle en god del med juling ved at den har et litt mer fleksibelt laminatskrog av karbon og kevlar. I tillegg vil jeg eventuelt foreta en del forsterkninger på baugen og andre utsatte steder på skroget. 

Oppsummering og video av test:

Hastighet: 

Fullastet (40kg ekstra) reduseres hastigheten til Stellar S18R naturligvis seg noe, men ikke mer enn at jeg fremdeles er overrasket over hvor godt og lett den går i sjøen. På en veldig rolig padletur på to timer med litt vekslende vind og noen små stopp var snittfarten på 6:45min/km (ca. 8,5km/t). Å holde denne hastigheten med en fullastet båt, uten å bruke nevneverdig med krefter, gjør båten til et soleklart førstevalg for øyeblikket. 

Komfort:

Bra sittekomfort. Her kommer sparkebrettet med surfskipedaler til sin rett. Ved å variere mellom å bruke en uthullet sittepute, sitte rett på setet uten polstring og å bruke en sittepute av teflon, vil jeg kunne padle ganske mange timer før jeg må stoppe opp og ta en pause for å strekke på bena. 

Lastekapasitet:

For å være en såpass smal kajakk har Stellar S18R en ganske solid lastekapasitet på hele 210L, fordelt på 80L i fremre skott, og hele 130L i akterskottet.

Stødighet:

Med sine 51,2cm er dette en båt som kan føles ganske ustabil. Spesielt føler jeg at primærstabiliteten er litt ''shakey'', mens sekundærstabiliteten er meget god. Med fullastet båt blir primærstabiliteten bedre ved at båten ligger dypere i vannet, og man vil dermed kunne føle seg tryggere. Det er stødigheten som bli akilleshælen til båten. Hvis jeg ikke føler meg helt trygg yttaskjærs er jeg avhengig av å skaffe meg en litt bredere båt. 

Ror:

StellarS18R har et SmartTrack-rorsystem som kan skiftes ut. Ved første test av båten hadde jeg et normalror som jeg synes gav litt lite respons på surf, i strøm og når det var en del bølger. Jeg bytter derfor til et noe større ror som gir meg bedre kontroll på bevegelsene.

Byggekvalitet:

Stellar leverer båten i fire forskjellige versjoner.

- Alpha (15,5kg) Stiveste og letteste versjonen i karbon.

- Excel (16kg) Stiv og lett, med et kevlar-glassfiber.

- Advantage (17,8kg) Mykere, men stiv båt i glassfiber.

- Multi-Sport (17,8kg) Samme konstruksjon som Advantage på toppen, men har en mix av karbon og kevlar i bunn.

Alle versjonene er godt bygget, men for mitt bruk er Multi-Sport-versjonen et åpenbart valg på grunn av et skrog som tåler litt mer juling enn de andre.

Båtene til Stellar får du blant annet kjøpt hos Milslukern Sport

IMG_0935.HEIC
IMG_1084.HEIC
DSC05271.JPG
Epic 18X Sport

 

I likhet med Stellar S18R kan man i Epic sin 18X Sport sitte med bena samlet. Dette var jeg ikke klar over før Magnus Hamar fortalte meg det. Etter det ble Epic en hlyaktuel båt å benytte seg av på turen. 

Med en lengde på 548cm og en bredde på 55,8cm er den en del stødigere enn Stellar sin 51,4cm brede S18R, men på tross av bredden glir den likevel utrolig bra på vannet. Ulastet uten særlig med innsats får jeg den på stille vann nokså enkelt til å skli avgårde i 6:00min(km (10km/t). Når man begynner å nærme seg 5:30min/km (11km/t) begynner det å koste en del mer, og 5:00min/km (12km/t) er i overkant anstrengende. 

Etter en del samenligninger mellom Epic 18X Sport og Stellar S18R ser jeg at Stellaren går mellom 15-30sekunder raskere pr. kilometer, avhengig av mengde last i båten. Er begge båtene fullastet er differansen lavere enn når begge båtene er ulastet. 

Det Epicen taper i fart tar den igjen i sjødyktighet. Epic 18X Sport har et stort og godt volum i baugen som sørger for at det ikke bryter noe særlig med sjø over dekk. Dette vil være en stor fordel i grov sjø. 

​Epic 18X Sport kommer i 2 ulike utgaver. Performance utgaven med svart tupp på 18,9kg som er det mest aktuelle på en ferd langs norskekysten er den ene. Denne versjonen tåler en god støyt og er bygget opp av glassfiber, karbon og kevlar, med en skumkjerne i midten. 

Den andre varianten er Ultra-versjonen som veier 17,5kg. Her er stivhet og vekt i fokus og er støpt i Karbon og Kevlar, med en Honeycomb-kjerne.

 

Oppsummering og video av test:

Hastighet: 

Fullastet (40kg ekstra) reduseres hastigheten til Epic 18X Sport naturligvis seg noe. Følelsen er at den responderer litt dårlig på den ekstra kraften jeg ønsker å legge i padlingen, noe som gjør at det føles litt seigt med tung last. På en rolig test-tur hvor jeg padlet 2km ut og inn fanafjorden på blikk stille vann, gikk Epicen 15-20s saktere pr.km enn Stellar sin S18R. Øker man intensiteten noe vil gapet bli enda større mellom de to båtene. Epic sin 18X Sport glir likvel fantatsisk godt i vannet, og vil være et utmerket valg for personer uten nevneverdig konkurransebakgrunn.  

Komfort:

Nydelig sittekomfort og enkelt å justere ryggstøtte og eventuelt posisjonen til sparkebrettet underveis. Her kommer sparkebrettet med surfskipedaler til sin rett. Eneste jeg personlig kan kommentere er at båten kommer med et halvt sparkebrett med pedaler. Når man har pedaler til å styre med synes jeg at et helt sparkebrett er å foretrekke. (Helt sparkebrett betyr at brettet går helt ned til bunn av båten, slik at man kan benytte helene til å sparke fra med). 

Lastekapasitet:

Epic kommer med et totalt lastevolum på 206L fordelt på et 87L stort lasterom i front, en dagsluke rett bak cockpit på 36L og en luke helt bakerst på 83L. I tillegg har den et praktisk lite oppbevaringsrom foran cockpit hvor man kan få plass til litt snacks, mobil, eller lignende. 

Stødighet:

Med sine 55,88cm er dette en båt som er meget stabil. Med fullastet båt blir stabiliteten enda bedre ved at båten ligger dypere i vannet. Dette er nok en båt de fleste kan benytte og få stor glede ut av.

Ror:

Epic 18X Sport har et SmartTrack-rorsystem som kan skiftes ut. Selve roret fungerer utmerket og kan skiftes ut ved behov. Det eneste problemet er måten roret er festet til kajakken. Her har Epic kun benyttet seg av en stålpinne som ikke har noen låsning. Dermed vil roret kunne falle av hvis båten snus på hode, eller man velter utpå sjøen. Å limet roret på plass er lite hensiktsmessig, men man bør bytte ut stålpinnen/splinten med en større og gi den en liten knekk på bunn slik at den ikke sklir ut utilsiktet. 

Byggekvalitet:

Epic leverer båten i to ulike byggekvaliteter.

- Performance (18,9kg) Testversjonen av glassfiber, kevlar og karbon. Den som tåler mest punktbelastning.

- Ultra (17,8kg) Stiv og lett, med et kevlar og karbon.

Begge versjonene er av ypperste kvalitet. Er vekt det viktigste går man for Ultra-versjonen. Ønsker man ute etter en båt som tåler litt mer juling er det Performanceutgaven man velger.

Båtene til Epic får du kjøpt hos Bull Ski og Kajakk